tisdag 6 september 2011

Om tredje gången gillt och att nanna kudden på söta örat

Klockan är knappt 10 på förmiddagen (när jag skriver detta och en timme senaer när jag lägger upp det på nätet). Precis i Skövde och ÄNTLIGEN på tåget mot Stockholm.

Tanken var och är för den delen fortfarande att jag ska delta i ett panelsamtal på n konferens om barn i eftermiddag. Konferensen heter ”Lyssna på oss” och jag, drygt 28 år gammal, ska på ett så bra sätt jag någonsin kan, ge diskussionen någon form av ungdomsperspektiv. Nu är det tur, att det här så kallade soffsamtalet inte är förrän i eftermiddag.
Egentligen skulle jag tagit tåget redan för fyra timmar sen. Förmodligen sov jag då som allra djupast. När jag vaknade som av ett tyst ljud från ingenstans klockan 07.05 visste jag redan innan mina gråblå ens var uppslagna att nu har jag ”fetmissat” tåget! Hur både väckarklockan och mobilen, strategiskt placerade på gångavstånd från sängen kunde vara avstängda utan att jag minns ett ända dugg förblir ett mysterium. Upp gick jag i alla fall, duschade och gick till den sista bussen som var möjlig att ta för att hinna med nästa tåg. Naturligtvis var det en himla massa köer – trots att jag sprang missade jag även detta tåg. Så där nonchalant som endast kollektivtrafiken är kapabel till, började tåget rulle precis när jag hade det inom synhåll.
Att hinna med nästa avgång var ingen match – jag var ju redan på centralen. Dem enda som egentligen tjänat någon på min försening får väl sägas vara Espresso Hause, där jag fick slå ihjäl en knapp timme.
Så nu sitter jag här. När jag för andra gången denna morgon ringde SJ:s medlemsservice och bad dem flytta mig till en senare avgång frågade damen i luren om det var så att jag ”sovit på söta örat”. Det kunde jag ju inte neka till.
Tacksam är jag för att jag inte så ofta försover mig, åtminstone inte med sådana här konsekvenser. Tacksam är jag också för att jag nu i detta ovanliga fall inte orsakat vare sig någon annan eller mig själv några extrakostnader.
Så nu, på tredje försöket sitter jag alltså på ett rullande X2000. Tror att den panel som föranleder mitt Stockholmsbesök sänds via webben i eftermiddag. Den som törs och har tid kan lyssna, någonstans på www.handikappforbunden.se.
Jag återkommer kanske på hemvägen. Den är tänkt att starta klockan 17.36. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar