onsdag 11 maj 2011

Får man säga prosit var som helst?

Och tåget tuffar fram…
Sitter som jag så ofta gjort de senaste åren på ett tåg som susar fram på väg mot Stockholm. Enligt GPS-kartan tror jag att vi nu är i trakterna av Kumla, men nästa stopp är inte förrän Katrineholm.
Runt mig har jag lyssnat till ett samtal om huruvida dagmammor får gå på Kyrkans barntimme med sina dagbarn och det dåliga, (enligt diskussionen) med att många skolor inte längre firar sina terminsavslutningar i kyrkan.
Inatt har jag sovit ungefär tre timmar, tre och en halv om jag räknar med stunden här på tåget. Hoppas att ork och koncentrationsbatterierna ska räcka ordentligt till kvällen. Till dess ska sitta i tre möten och även skriva ett par saker som helst inte ska bli fel.
Nyss var jag i vagnens ”tysta avdelning” för att hämta min väska. Någon nös och jag var på vippen att säga Prosit, men sen tänkte jag att man kanske inte får, ska eller borde säga det i en tyst avdelning. Därför höll jag tyst.
Mina grannresenärer som tidigare pratade om kyrkan har nu kommit tillbaka från bistron och pratar om minnesvärda tågresor. SJ ges ris och ros, om vartannat.
Nu ska jag förbereda mig inför dagens äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar