tisdag 31 maj 2011

Tid för utmaning!

Snart dags att lämna vardagen för ett tag. Att kasta loss, hissa segel och utmana havets vågor, världens vindar och min egen alltjämt närvarande rädsla för att ramla i vattnet. Om vädergudar eller någon annan typ av gud hade funnits i mitt liv hade jag bett om soligt väder, med vind från rätt håll. Nu finns inga sådana eller andra gudar i min närhet, så vi får väl se hur det går.

Idag har jag blivit ett år äldre! Flera av mina vänner vill gå händelserna i förväg. Dem har därför med glada tillrop påmint mig om att 28+2=30. Jag är inte säker på att jag vill fylla 30, men om man lever 30 år efter att man föddes så fyller man ju 30 oavsett om man vill det eller ej. Jaja, den dagen den sorgen. Idag, har jag födelsedagen till ära köpt ett par segelbåtsanpassade gummistövlar. En sak gillar jag inte och det är att dem är vita, men så länge dem inte läcker ska jag nog lära mig att stå ut med det.

Jag blir alldeles varm och glad när jag tänker på alla fina grattishälsningar jag fått. Sociala medier har massor av baksidor, men en sak som ändå hör till solsidan, är att det blir så enkelt att göra någon glad. Ett par ord vid rätt tidpunkt kan göra dagen för en medresenär på livets resa. Även på nätet märks folks olikheter och en del av det där som gör att man tycker så mycket om just dem. För den som har dåligt minne eller fler "Fb-vänner" än vad man kan räkna, finns det ändå en möjlighet att enkelt och vänligt säga grattis när någon fyller år, tar studenten eller något annat roligt.

Det här blir en kväll med tårtrester som mina underbara kollegor fixade på jobbet.
Det blir också en kväll med telefonmöte, båtbesök och framför allt tid för att sadla om från innesittande skrivbordsbyråkrat till... tja, till någon som ska segla sin egna lilla båt till en mysig ö, tillsammans med två vänner med högst varierande seglarerfarenheter. Framme på ön kommer fler vänner, fler båtar och kanske ännu större utmaningar än ditresan att förgylla långhelgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar